Hledat
Filters
Nepěstujme si "skleníkové děti" aneb můj pohled na dnešní svět a život dětí mezi panely Některé děti v dnešní době pomalu ani neví, jak vypadá les. Je to velice smutné. Mnoho dětí které potkávám na sídlištích, nebo v centru Prahy opravdu tráví většinu času zavřené doma - nebo ve školkách a chodí na procházky opět mezi dlážděné chodníky velkoměst - v lepším případě do parku. Dětská hřiště, které striktně odpovídají normám EU. Nevím zda tohle je opravdu správně? Neměly by naše děti více vyrůstat v přírodě a soužít s ní? Definice lesní mateřské školy „Les je jako jedno velké hřiště a příroda jako moudrá učitelka – trpělivá, přívětivá i nesmlouvavá.“ Lesní školka Perníček A proto právě lesní školky. Vždyť přeci les je pro nás přirozeným místem a to jak k relaxaci, tak ke hrám. Sám o sobě je jedno velké hřiště kde naleznou děti vše co potřebují. Děti si zde mohou hrát a nepotřebují žádné drahé hračky. Vždyť kreslit si nebo jen tak běhat s klacíkem, je přece úžasná záležitost. Nebo použít kamínky jako hudební nástroj, tak stejně můžeme zkusit jak zní různé druhy dřeva. Můžeme poslouchat zpěv ptáků a napodobovat je. V lese dále žije mnoho živočichů, které mohou děti v rámci pobytu v lesní školce pozorovat. Sama si pamatuji, jak jsem jako malá holka ráda běhala kalužemi a bláto byla moje nejlepší hra. Sjet po zadku z kopce - obyčejné věci, které mnoho dnešních dětí ani nezná. Mimo jiné, přeci pobyt venku, je přirozená věc a tak nevidím jediný důvod, proč ho svému dítěti nedopřát. Taková otázka : Vy ráno vstanete a jdete do práce - například do kanceláře. Nešli byste raději do lesa na čerstvý vzduch ? Většina z nás odpoví rozhodně ano. Tak proč to nedopřát našim dětem. Lesní školka Perníček v lese Pokud máme možnost vybrat si: zda naše děti budou chodit do školky, kde se dostanou ven jen odpoledne na hodinu a zbylý čaš budou trávit v malé herně mezi cca 25 dětmi. Nebo budou chodit do lesní školky, kde jsou na čerstvém vzduchu celý den, a to mezi max. 15 dětmi a jejich hernou bude celý les, tak moje volba je jasná. Děti v lese mohou mnohem lépe rozvíjet své motorické schopnosti a také lépe poznávat své hranice. V lese je nepřeberné množství míst, kde si vaše dítě může hrát a tak přirozeně rozvíjet své smysly. Není přeci přirozené aby se naše děti rozvíjely v souladu s přírodou? Jak mají naše děti chránit přírodu a jak důležitou roli v jejich životě hraje. Když místo toho, aby od malička v ní žily a byly k přírodě a soužití s ní vedeny již od kolébky. Tak jsou mezi paneláky a ve sterilním prostředí domova vychováné hlavně tak, aby se neušpinily, nezlobily. Já osobně si myslím, že právě lesní školky jsou šancí k záchraně a osvětě našich dětí, když už my jako rodiče v tomto ohledu často zklameme. Z našich dětí se stává druh ohrožený nepřirozeným způsobem života - konzumního, interiérového a sterilního - to mi přijde velice smutné. Mš Perníček zahrádka Jak říká americký publicista Richard Louv - „Kdyby se nám jako společnosti podařilo ozdravit vztah dětí k přírodě a naučit je, jak venkovního prostředí využít pro životní inspiraci i relaxaci, zásadně bychom přispěli k ozdravení světa, ve kterém žijeme“ Odcizení hlavně městkých dětí od přírody je prostě smutnou realitou, které je nutno čelit. Když pominu vztah a soužití s přírodou, tak zdravotní stav dětí v ČR není nijak valný, a to i přes dobrou úroveň zdravotnické péče. Nemocí neubývá, ba možná naopak. Respirační choroby, vrozené vady, onemocnění nervového systému, alergie a další a to nehovořím o poruchách chování jako například hyperaktivita u dětí, poruchy soustředění a další. Není to náhodou způsobeno stylem života, který vedeme? Myslíte, že by naše děti byly hyperaktivními kdyby byly převážnou většinu dne venku, právě třeba v lese a pobíhaly a skákaly celý den? Nemalá část dětské populace nemá dostatečnou pohybovou aktivitu - přibývá obézních dětí a obezita jako taková dále způsobuje další zdravotní problémy. Z nedostatku pohybu mají také naše děti vady jako je špatné držení těla. Z mých poznatků vyplývá, že děti které navštěvují lesní školky nejsou více nemocné ba naopak. Jsou zdravější a jejich motorické schopnosti a kreativita jsou od dětí co navštěvují klasické školky na mnohem lepší úrovni. Také se lépe soustředí a nebývají roztěkané, umí si vytvořit lépe svou vlastní hru - zábavu a věnovat se jí. Neříkám tím, že děti z lesních školek nejsou nemocné, ale pokud už ano choroba se jim nevrací jako tomu bývá často u jiných dětí. Jejich imunitní systém se u nich vytváří mnohem lépe než u ostatních dětí a jsou dle mého soudu mnohem odolnější. Mš Perníček svačinka V některých lesních školkách také chovají různá zvířátka - o které se děti starají a jsou jim kamarády, ale také si pěstují vlastní zeleninu a ovoce. Strava v těchto školkách bývá v bio kvalitě a je zde kladem důraz na zdravou výživu celkově - což se o klasickým MŠ říci zrovna vždy nedá. V projektech lesních školek všeobecně za mě převládají samá pozitiva a moc jim fandím a přeji mnoho úspěchů v jejich práci, kterou dělají opravdu s láskou a nadšením pro danou věc. Seznam lesních školek najdete u nás na webu v sekci alternativní školky. Děti ve věku tří až šesti let, které jsou nejčastějšími návštěvníky lesních MŠ, najdou v přírodě to, co právě potřebují. Energií nabití ďáblíci přeskakují překážky, běhají a lezou tam, kam si ještě troufnou. Kdo potřebuje chvilku klidu, najde si tiché místo, odkud může pozorovat ptáky ve větvích nebo pilné mravence.Pedagogové připravují program, který přirozeně navazuje na roční období a místo, které se pro daný den stává učebnou pod širým nebem. Pomůckami jsou často přírodniny – klacík jako tužka na kreslení v písku, kamínky jako hudební nástroj nebo počitadlo. Děti mohou poznávat všemi smysly – jak voní letní louka, jak zní různé druhy dřeva. A společně s učiteli přemýšlí a pozorují, pro koho má luční kvítí a plody lesa význam, poznávají vlastní hranice a rozvíjejí přátelství ve hrách, které mají v lese nekonečně mnoho podob. Neznamená to však, že děti z lesní MŠ nepoznají „výdobytky civilizace,“ naopak. V zimě si děti uvědomí krásu teplého domova, po celý rok cestují veřejnou dopravou za různými návštěvami a účastní se kulturních a jiných společenských událostí ve svém okolí. Lesní mateřská škola také vytváří různé slavnosti a jarmarky pro veřejnost.Zásadou v lesních MŠ je menší počet dětí na pedagoga než je tomu v klasických MŠ. Optimální počet je patnáct až dvacet dětí doprovázených vždy nejméně dvěma dospělými. Cíle lesní mateřské školky obecně (podle Terezy Vošahlíkové): rozvíjet motoriku prostřednictvím rozmanitých podnětů a možností k pobytu v přírodě prožít rytmus změn ročních období a přírodních jevů podpořit smyslové vnímání přímou zkušeností učit se celostně, tzn. všemi rovinami vnímání zažít rostliny a živočichy v jejich původním životním prostředí naslouchat a pomoci druhému- prožít ticho a naučit se být citlivější k mluvenému slovu poznat hodnoty přírodního společenství a hodnoty lidské společnosti Fotografie jsou z lesní mateřské školky Perníček v Pardubicích a té tímto velice děkujeme.
TOPlist